|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

در دیدار مهندس علیزاده با اساتید موسسه مورانومیرای ژاپن عنوان شد

تشریح پروژه مدیریت مشارکتی جامع و پایدار منابع آب زیرزمینی

در دیدار اساتید«مورانومیرا» ژاپن با مهندس علیزاده مدیرعامل آب منطقه‌ای کرمان پروژه مدیریت مشارکتی جامع و پایدار منابع آب زیرزمینی در قالب اولین کارگروه استانی مدیریت مشارکتی منابع آب زیرزمینی تشریح شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای کرمان، اساتید موسسه«مورانومیرا»ژاپن با مهندس ابراهیم علیزاده رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمان و جمعی از مدیران این شرکت دیدار و گفت‌وگو کردند و در این دیدار پروژه مدیریت مشارکتی جامع و پایدار منابع آب زیرزمینی در قالب اولین کارگروه استانی مدیریت مشارکتی منابع آب زیرزمینی تشریح شد.

رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمان با اشاره به افراد حاضر در این جلسه گفت: بسیاری از افراد، مسئولین و نمایندگان ادارات و سازمان‌های دیگر به‌نوعی ذی‌مدخل در اجرای این طرح هستند و بایستی در جلسات بعدی شرکت کنند.

مهندس علیزاده بیان کرد: مشارکت درگذشته خوب بوده و انجام می‌شده است اما با گذشت زمان کارها و تصمیمات از حالت مشارکتی خارج و به سمت فردی می‌رود و به‌نوعی کار مشارکتی را آن‌طور که باید در کرمان بلد نیستیم.

وی عنوان کرد: اگر می‌خواهیم این پروژه موفق باشد باید سعی کنیم از همان ابتدا همه ذی مدخلان که بر موضوع آب اظهارنظرمی‌کنند را از اهداف پروژه آگاه کنیم زیرا اگر آگاه نباشند رسیدن به هدف پروژه طولانی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمان ادامه داد: این موسسه فرهنگ و عملکرد ما را در سناریویی که در این پروژه طراحی می‌شود در نظر بگیرند.

وی همچنین بابیان اینکه باید ازموازی کاری جلوگیری کنیم، گفت:سرعت برای ما بسیار مهم است چون در این غیر این صورت برخی فرصت‌ها را از دست خواهیم داد.

وی همچنین خواستار ارائه نمونه‌های اجرا شده این طرح در دیگر کشورها و تشریح عملکرد طرح در شرایط اقتصادی، اجتماعی و تغییر سیاست‌ها در کشور شد.

رئیس گروه احیاء و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی شرکت آب منطقه‌ای کرمان در آغاز این جلسه با اشاره به تشکیل کارگروه استانی «پروژه مدیریت مشارکتی جامع و پایدارمنابع آب زیرزمینی در شرکت مدیریت منابع آب ایران»، گفت: اجرای پروژه مدیریت مشارکتی با مشارکت مهندسین مشاور ری آب و همکاری موسسه«مورانومیرا»ژاپن انجام خواهد شد.

مهندس امیرحسین کرمی بابیان اینکه این پروژه در کرمان برای اولین بار در دشت رفسنجان اجرا می شود، افزود: موضوع اصلی پروژه، مدیریت مشارکتی است که علاوه بر آب در مسائل دیگر استان هم لزوم اجرای آن دیده می‌شود.

وی تشریح کرد:اجرای این پروژه در راستای آن است که ذینفعان و کسانی که در زمینهٔ حفاظت از آب و مدیریت بهره‌برداری دخیل هستند به نظر مشترکی برسند و درنهایت کشاورزان کارهایی در زمینه بهبود وضعیت آب به تفاهم می رسند با جدیت اجرا و همکاری نمایند.

وی ادامه داد:اجرای این پروژه باید به حدی موفق باشد که خود کشاورزان خطر را حس کنند و پیگیر این چنین طرح هایی باشند.

مهندس کرمی بیان کرد: بنا به دلایلی اجرای این پروژه بر عهده شرکت‌های آب منطقه‌ای گذاشته‌شده است و سازمان‌های مرتبط ازجمله جهاد کشاورزی با شرکت آب منطقه ای همکاری می‌کنند ومی‌توان از موسسه مورانومیرا ژاپن که در این زمینه سبک خاصی را ابداع کردند کمک بگیریم.

وی اشاره کرد: دشت رفسنجان کرمان ازجمله چهار دشت بحرانی کشور به لحاظ کم آبی است و دلیل انتخاب دشت رفسنجان برای اجرای این طرح  وضعیت حاد آن به لحاظ وضعیت آبی است.

رئیس گروه احیاء و تعادل بخشی آب های زیرزمینی شرکت آب منطقه‌ای کرمان گفت: همچنین در این راستا قرار بر این شد یک کمیته راهبری در سطح وزاتخانه‌ها تشکیل گردد و اگر مشکلاتی در این زمینه به وجود آید در سطح کلان هم مطرح گردد.

مدیرعامل موسسه موارنومیرای ژاپن در این جلسه با تشریح ابعاد و اهداف «پروژه مدیریت مشارکتی جامع و پایدارآب زیرزمینی»، اظهار کرد: کاهش بحران آب از اهداف این پروژه مدیریت مشارکتی است و حل کردن مسائل بدون یکپارچگی ومشارکت ذینفعان امکان‌پذیر نخواهد بود.

استاد وادا خاطرنشان کرد: حل کردن بحران آب صرفاًباکارهای فنی امکان‌پذیر نخواهد بود و باید فعالیت‌های اجتماعی و مشارکتی را هم انجام داد.

وی با مرور تاریخچه شکل‌گیری پروژه مدیریت مشارکتی جامع و پایدارمنابع آب زیرزمینی و تشریح برنامه‌های خود در دیگر کشورها ازجمله هند، اندونزی، نپال و ... اظهار کرد که روش فرا تسهیل گری در این کشورها انجام می شود.

وی ضمن تشریح مطالعات اولیه این موسسه عنوان کرد: مطالعات اولیه، استفاده بیش‌ازحد از آب‌وخاک را نشان می‌دهد که نه‌تنها بحران آب بلکه بحران خاک هم پدید آمده است.

وی افزود: بحران آب‌های زیرزمینی و خاک باعث آسیب به کشاورزان شده اما کشاورزان مشکل کم‌آبی را با حفر چاه های عمیق حل می کنند.

وی همچنین با اشاره به استفاده از کودهای شیمیایی در حوزه کشاورزی عنوان کرد: باید حفاظت از آب‌وخاک را در کنار هم اجرا کنیم و برای این موضوع باید به دنبال تغییر رفتار و شیوه کشاورزی باشیم.

آقای وادا اضافه کرد: به این منظور باید به جامعه کشاورزی درزمینه ها و فعالیت‌های مختلف آموزش داده شود، به همین دلیل احتیاج به حلقه واسط تسهیل گری داریم که مباحث را به زبان ساده‌تر به کشاورزان منتقل کند.

مدرس موسسه گفت: این موسسه با روش فرا تسهیل گری به تسهیل گران کلیدی آموزش‌های لازم را می‌دهد تا آنان بتوانند آموزش‌های بعدی را با زبان ساده‌تر به کشاورزان ارائه دهند.

 

 

   

   

کد خبر: 1574
  تاریخ خبر : 1397/02/11
  آخرین به‌روزرسانی : 1397/02/11
 کارشناس روابط عمومی
 654
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 13
  • بیشترین بازدید همزمان : 438
  • بازدید امروز : 761
  • بازدید دیروز :
  • کل بازدید : 8,335,714
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/25 10:23:19
  • شناسه IP شما : 18.221.66.31

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : کرمان - خیابان پاسداران
  • کدپستی : 7614634641
  • تلفن : 03432224482-4
  • فاکس : 03432220314
  • پست الکترونیکی : info[at]krrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :