|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

حفاظت از آب‌های زیرزمینی در اولویت برنامه‌های وزارت نیرو

منابع آبی زیرزمینی به عنوان منابع آبی استراتژیک و گاهی فوق استراتژیک تلقی می‌شود و با توجه به کاهش سالانه روان‌آب‌ها این منابع امکان تغذیه دوباره ندارند

قائم‌مقام وزیر نیرو گفت: حفاظت از آب‌های زیرزمینی در اولویت برنامه‌های وزارت نیرو قرار دارد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، مهندس "ستار محمودی" در نشست خبری که در محل حوزه ستادی وزارت نیرو برگزار شد، با اشاره به وضعیت بحرانی سفره‌های آب زیرزمینی کشور، اظهار داشت: منابع آبی زیرزمینی به عنوان منابع آبی استراتژیک و گاهی فوق استراتژیک تلقی می‌شود و با توجه به کاهش سالانه روان‌آب‌ها این منابع امکان تغذیه دوباره ندارند.
محمودی درخصوص برنامه‌‌های حفظ سفره‌های زیرزمینی گفت: با تلاش‌های صورت گرفته منابع اعتباری برای نگهداری و تقویت منابع آب‌های زیرزمینی افزایش 8 برابری داشته که این منابع در زمینه سامانه‌‌های اندازه‌گیری، کنترل هوشمند، ابزارهای تأمین آب حجمی و مجموع پروژه‌های دیگر سرمایه‌گذاری شده است.
وی ادامه داد: وزارت نیرو در گام اول عدم برداشت از این آب‌ها و در گام بعدی تقویت این سفره‌ها را در دستور کار دارد.
محمودی با اشاره به تحویل حجمی آب کشاورزی و نصب کنتورهای هوشمند در چاه‌ها اظهار داشت: امکان قرائت از راه دور در دستگاه‌ها بیشتر شده است، به‌طوریکه در حوزه‌های آبی تمامی کنتورهای بیش از چهار اینچ را از راه دور قرائت می‌کنیم.
وی با اشاره به اجرای طرح خطوط زیرزمینی در آب و برق، گفت: درگذشته دو تجربه در این زمینه داشتیم که به دلیل تنوع سامانه‌های اداری سازمان‌ها، جدی گرفته نشد؛ طبق برنامه قرار بود کانال کشی‌های واحدی انجام گیرد تا لوله آب و فاضلاب، گاز، کابل‌های برق و مخابرات از کانال‌های خاصی در زیر خیابان‌ها عبور کنند.
وی ادامه داد: پایلوت کوچکی نیز در منطقه 22 تهران اجرا شد، ولی به‌دلیل ‌مشکلات هماهنگی و نگرانی از اینکه چنانچه برای یکی از این خدمات حادثه‌ای ایجاد شده و خدمات دیگر مختل شوند، به نتیجه نرسید.
قائم‌مقام وزیر نیرو با بیان ایده دوم در خصوص قرائت هم‌زمان کنتور آب و برق و گاز گفت: با توجه به اینکه پیک مصرف برق و آب مربوط به فصل گرما و پیک مصرف گاز مربوط به فصل سرما است، عملا مشکلات قرائتی و محاسباتی را ما ایجاد می‌کرد که از این کار صرف‌نظر شد.
وی با اشاره به مشکلات کم‌آبی در کشور افزود: حدود 5 شهر کشور در شرایط کنونی در تنگنای آبی بسر می‌برند و میزان نزولات آسمانی آنها کمتر از سایر نقاط است.
محمودی از حوضه بندرعباس و هرمزگان به عنوان حوضه‌های درگیر با کم آبی شدید نام برد و در ادامه افزود: هرمزگان که به تناسب میزان بارندگی با نقطه جغرافیایی خودش سنجیده می‌شود، به میزان حدود 170 تا 180 میلی‌متر بارندگی دارد، ولی بارندگی‌های استان گلستان 3 تا 4 برابر استان هرمزگان است.
وی افزود: استان گلستان از نظر نقطه جغرافیایی نسبتا مرطوب بوده و نسبت به سال‌های گذشته با کاهش بارش مواجه بود؛ ضمن اینکه تمامی این استان به یک نسبت مرطوب نبوده و برخی نقاط استان گلستان هم خشک است.
قائم مقام وزیر نیرو با بیان اینکه هر استانی در خصوص کشت محصولات کشاورزی برنامه‌های خاص خود را می‌طلبند، افزود: وزارت جهاد کشاورزی از سال گذشته سیاست‌های روشنی اتخاذ و تاکید کرده که برخی محصولات در بعضی استان‌ها کشت نشود، زیرا کشت آنها علاوه بر صدمه‌زدن به سفره‌های زیرزمینی و سهمیه آب کشاورزان، از تبخیر بالایی نیز برخوردار است؛ بنابراین توصیه می‌شود در سه استان گلستان، مازندران و گیلان به‌دلیل بالا بودن میزان رطوبت کشت برنج انجام گیرد .
وی درخصوص کاهش تلفات در بخش آب و برق گفت: برنامه‌هایی داریم که تلفات برق را به کمتر از 10درصد برسانیم و مصمم هستیم تلفات آب را در بلندمدت به 16درصد برسانیم .
محمودی تصریح کرد: توجه مردم و مسئولان بیشتر از گذشته نسبت به بحث آب جلب شده است که امیدواریم این توجه با مدیریت در مصرف آب توسط مردم با موفقیت طی شود.
وی در خصوص بحث تخصیص آب کشاورزی یادآور شد: کشاورزان بر اساس پروانه و مجوز می‌توانند به میزان قید شده در پروانه از آب چاه برداشت کنند.
قائم‌مقام وزیر نیرو در خصوص تخصیص آب‌های سطحی نیز بیان داشت: کانال‌های آب درجه یک، 2 و 3 ایجاد می‌شود و این کانال‌ها بنا به ظرفیت برداشت زمین برای کشت‌های مجاز احداث می‌شود و کشاورز قادر است به میزان مورد نیاز از آب سطحی استفاده کند .
محمودی از تخصیص به عنوان میزان کنترلی و میزان کنتوری یاد کرد و ادامه داد: کشاورز به اندازه مجوزی که دارد می‌تواند برداشت داشته باشد، ولی در آب زیرزمینی با توجه به اینکه کشاورز مجوز چاه دریافت می‌کند، چاه را حفر می‌کند و با توجه به نوع کشت و میزان تخصیص آب به نسبت زمین، نیاز خود را از چاه مرتفع می‌کند.
وی در خصوص تجارت آب مجازی و عدم رعایت الگوی کشت گفت: حدود 40 سال قبل 135میلیارد مترمکعب آب تجدیدشونده داشتیم که این میزان براساس آخرین آمار با 25میلیارد مترمکعب به 110 میلیارد مترمکعب رسیده است.
محمودی یادآور شد: در گذشته در تنگنای آبی نبودیم و به همین دلیل به شیوه مصرف و روش برداشت و نوع کشت و نوع محصول صادراتی توجهی نداشتیم، اما هم‌اکنون حدود 87 میلیارد مترمکعب از این 110میلیارد مترمکعب در حوضه کشاورزی و خدمات جانبی کشاورزی مصرف می‌شود.
وی ادامه داد: مباحث زیادی برای اینکه در هر استان چه محصولی کشت شود، ارائه شده است، تا اینکه نتیجه این مباحث تبدیل به سند الگوی کشت و الگوی آبیاری شد.
محمودی اضافه کرد: هدف اصلی از این کار شناخت نوع محصولی بود که در هر منطقه قابل کشت باشد.
وی تاکید کرد: با برنامه‌های پیش رو درطول برنامه ششم، کشور به لحاظ صرفه‌جویی و مصرف بهینه آب موفق‌‌تر خواهد شد.
محمودی در خصوص آب مجازی و موضوع صادرات و واردات محصولات آب‌بر خاطر نشان کرد: طبق آخرین آمار، تجارت آب مجازی در دنیا حدود 1600میلیارد مترمکعب است و برای مقایسه باید بگویم کل مصرف آب کشاورزی در کشور سالانه 110میلیارد مترمکعب است و 1600میلیارد یعنی حدود 15 برابر آب مصرفی در کشاورزی در دنیا به‌صورت آب مجازی در محصولات جابجا می‌شود

کد خبر: 169
  تاریخ خبر : 1394/03/12
 کارشناس روابط عمومی
 1230
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 29
  • بیشترین بازدید همزمان : 438
  • بازدید امروز : 4,964
  • بازدید دیروز :
  • کل بازدید : 8,264,189
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/11 09:27:11
  • شناسه IP شما : 18.117.76.7

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : کرمان - خیابان پاسداران
  • کدپستی : 7614634641
  • تلفن : 03432224482-4
  • فاکس : 03432220314
  • پست الکترونیکی : info[at]krrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :