|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

تبیین جایگاه حقوقی و قانونی آب در گفتگوی ویژه خبری شبکه کرمان با سرپرست مدیریت حقوقی شرکت آب منطقه ای استان کرمان

صولت رشیدی سرپرست مدیریت حقوقی شرکت آب منطقه ای استان کرمان در گفت و گوی ویژه خبری شبکه کرمان که در تاریخ 30 اردیبهشت برگزار شد با اشاره به اهمیت بسیار زیاد آب بعنوان عنصری بی بدیل و غیرقابل جایگزین برای زندگی انسان و تمامی موجودات زنده ، موضوع آب را واجد ابعاد شرعی ، فقهی ، حقوقی و قانونی مهمی دانست .

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کرمان ، سرپرست حقوقی شرکت آب منطقه ای کرمان در گفت و گوی ویژه خبری جایگاه حقوقی و قانونی آب  را تبیین نمودند . وی خاطرنشان کرد بلحاظ شرعی علاوه بر احادیث و روایات مهم و معتبر از پیامبر اسلام ( ص ) و ائمه اطهار ( علیهم السلام ) در خصوص اهمیت آب و اینکه مطابق این احادیث و روایات  آب در واقع جزو مشترکات و غیر قابل خرید و فروش محسوب می گردد،  حدود 68 آیه مبارکه در چندین سوره قران کریم به طور مستقیم و یا غیرمستقیم به اهمیت آب و لزوم صرفه جویی و عدم اسراف در مصرف آن پرداخته است که این امر نشان از جایگاه مهم و قابل توجه آب در شرع مقدس اسلام دارد.  در ادامه وی تصریح کرد : علاوه بر این مراجع عظام متعدد منجمله مقام معظم رهبری ( مد ظله العالی ) نیز هرگونه بهره برداری غیرمجاز از منابع آبی را ممنوع دانسته و در مواردی غیرجایز و یا حتی حرام شرعی و موجب ضمان اعلام نموده اند که این خود نیز گواهی بر اهمیت موضوع آب بلحاظ شرعی و فقهی می باشد .

وی سپس اعلام نمود  اصل 45 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و همچنین ماده 1 قانون توزیع عادلانه آب، صراحتاً منابع آبی اعم از سطحی و زیرزمینی را جزو انفال و مشترکات عمومی و تحت اختیار حکومت و دولت جمهوری اسلامی  دانسته اند که متعلق به عموم مردم بوده و صرفاً بر اساس مصلحت عمومی و تحت مدیریت دولت جمهوری اسلامی مورد استفاده قرار می گیرند و لذا منابع آبی بهیچ وجه در زمره مالکیت خصوصی اشخاص نبوده و تابع قواعد حقوق و مالکیت خصوصی قرار نمی گیرد.

رشیدی ( سرپرست مدیریت حقوقی شرکت آب منطقه ای استان کرمان ) همچنین اظهار داشت که از حیث واقعیات ملموس و مشهود و در واقع عقل و منطق نیز وضعیت فعلی منابع آبی چیزی غیر از لزوم خروج آن از حیطه مالکیت خصوصی و قرار گرفتن آن تحت لوای اموال عمومی و مدیریت دولتی را به ذهن متبادر نمی سازد که این دقیقا مطابق همان نگاه شرعی و نگاه قانونگذار کشورمون می باشد.

ایشان همچنین قانون توزیع عادلانه آب و آیین نامه اجرایی فصل دوم قانون مذکور و قانون تعیین تکلیف چاههای کشاورزی فاقد پروانه بهره برداری و آیین نامه اجرایی آن را جزو مهم ترین متون قانونی حاکم بر منابع آبی دانست .

وی همچنین  با استناد به مواد 45 قانون توزیع عادلانه آب و تبصره 2 ذیل ماده 6 آیین نامه اجرایی قانون تعیین تکلیف چاههای کشاورزی فاقد پروانه بهره برداری ، حفر چاه غیرمجاز ، بهره برداری غیرمجاز ، اتلاف آب و عدم رفع آن پس از ابلاغ اخطار، نصب منصوبات غیر مجاز ، اضافه برداشت از مفاد پروانه، عدم نصب کنتور هوشمند حجمی ، حذف کنتور هوشمند حجمی، دستکاری کنتور هوشمند حجمی،  کف شکنی بدون مجوز شرکت،  جابجایی بدون مجوز شرکت ، لایروبی بدون مجوز شرکت ، انتقال آب به اراضی غیر آبخور اولیه چاه ، تغییر نوع مصرف ،  فعال نبودن آبیاری تحت فشار، ایجاد دریچه و مقسم غیرمجاز در تأسیسات تأمین آب ، تغییر یا دخالت غیر مجاز در وسائل اندازه‌گیری آب و  اختلال در امر بهره‌برداری از تأسیسات آبی را جزو مهم ترین جرائم و تخلفات حوزه منابع آبی دانست.

رشیدی همچنین در خصوص اولویت بندی انواع مصارف آب برابر مقررات قانونی جاری از جمله مواد 21 قانون توزیع عادلانه آب و ماده 7 آیین نامه اجرایی نحوه صدور پروانه مصرف معقول، 1- «تامین آب شرب» را اولویت نخست از نظر قانونگذار دانست که در اولویت های بعدی به ترتیب 2- «باغات مثمر ثمر»، 3- «زراعت و دامپروری»، 4- «مصارف صنعتی» و سپس 5- «سایر مصارف» قرار گرفته اند. وی همچنین لزوم بهره وری و بهینه سازی در مصرف آب را جزو الزامات و تکالیف قانونی دانست که در قوانین و دستورالعمل ها و آیین نامه های متعددی مقرر گردیده و یک جنبه آن تعدیل پروانه های بهره برداری می باشد.

 سرپرست مدیریت حقوقی شرکت آب منطقه ای استان در پایان با اشاره به اینکه قوانین صرفا محدود به قوانین موضوعه نبوده و مخصوصاً در کشور ما قوانین شرعی و اخلاقی و حتی الزامات و قوانین عقلی نیز حاکم می باشد  درخواست نمود نگاه خلاف قانون و خلاف شرع مالکانه و خصوصی به منابع آبی کنار گذاشته شود و منفعت و مصلحت و حقوق عمومی جایگزین آن گردد.

کد خبر: 3742
  تاریخ خبر : 1402/03/03
 عربپور
 423
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 22
  • بیشترین بازدید همزمان : 438
  • بازدید امروز : 2,363
  • بازدید دیروز : 2,911
  • کل بازدید : 8,206,900
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/03 13:05:59
  • شناسه IP شما : 18.189.2.122

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : کرمان - خیابان پاسداران
  • کدپستی : 7614634641
  • تلفن : 03432224482-4
  • فاکس : 03432220314
  • پست الکترونیکی : info[at]krrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :