|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

برداشت آب کشاورزی استان کرمان از آب شرب کشور بیشتر است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمان گفت : سالانه 6 میلیارد و 700 میلیون مترمکعب (بیش از کل آب شرب کشور) از آب های زیرزمینی استان برداشت می شود.

مهندس ابراهیم علیزاده در جمع خبرنگاران گفت : از این میزان 95 درصد آن در بخش کشاورزی استان مصرف می شود و بقیه هم در بخش خانگی و شرب و صنعت است.

وی افزود: برداشت بی رویه از منابع زیرزمینی آب در 30 تا 40 سال اخیر موجب شد برخلاف سایر استانها در طرحهای توسعه ای عقب بیفتیم و اکنون طرحهای توسعه و حفاظت را همزمان اجرا می کنیم.
مهندس علیزاده با اشاره به اینکه بیش از 95 درصد مساحت 181 هزار کیلومترمربعی استان کرمان در منطقه خشک و نیمه خشک در کویر لوت واقع شده است ، تصریح کرد: میانگین بارش در استان کرمان 129 میلی متر است و توزیع این میزان بارش نیز یکسان نیست به گونه ای که در برخی ایستگاه ها مانند رفسنجان 12 میلی متر بارش و در جیرفت 430 میلی متر بارش داریم و میزان بارش در کرمان از ابتدای سال آبی تاکنون به 105 میلی متر رسیده است.
مدیرعامل آب منطقه ای به میزان بارش از ابتدای سال آبی ( اول مهر) تاکنون اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال آبی جاری 40 میلی متر بارش داشتیم و تنها در 10 روز آخر میزان بارش به 65 میلی متر رسید.
وی میزان آب بارش سالیانه در این استان را 24 میلیارد متر مکعب اعلام کرد و گفت: بیش از 70 درصد بارشها تبخیر و 30 درصد دیگر به صورت سیلاب جاری می شود یا به زمین نفوذ می کند.
مدیر عامل آب منطقه ای کرمان افزود: از 38 هزار منبع آبی 24 هزار حلقه چاه مجاز و 11 هزار چاه غیر مجاز داریم و بقیه منابع آبی شامل چشمه و قنات است.
مهندس علیزاده با اشاره به اینکه در تامین آب شرب به شدت دچار مشکل هستیم ، گفت: بیش از 95 درصد آب شرب استان از منابع زیرزمینی تامین می شود به همین دلیل از نظر ظرفیت منابع زیرزمینی آب دچار افت شدید شده و به عمق چاه ها رسیده است.
وی منابع تامین آب کرمان را از دو چاه در منطقه ماهوا و قریه العرب اعلام کرد و گفت: با کسری 700 تا 800 لیتر بر ثانیه برای تامین آب شرب این شهر مواجه هستیم که ناچاریم این بحران کمبود آب را مدیریت کنیم.
مهندس علیزاده افزود: 800 تا 900 روستا در استان کرمان با تانکر سیار آبرسانی می شوند.
وی با اشاره به دو وظیفه مهم شرکت های آب منطقه ای که تامین و توسعه منابع آبی و حفاظت از آن است ، گفت : در استان کرمان طرحی به نام "همیاران آب" به همت استانداری تدوین شد و همه دستگاه ها در اجرای آن مشارکت دارند و این طرح مکمل طرح تعادل بخشی آبهای زیرزمینی است.
مدیر عامل آب منطقه ای کرمان به طرح تعادل بخشی در استان اشاره کرد و گفت: سهم اعتبارات این استان از این طرح در سال جاری 33 میلیارد تومان بود که تاکنون تخصیص نداشتیم و قرار است در روزهای آینده 30 درصد آن تخصیص یابد که حدود 10 میلیارد تومان است .
وی افزود: این مبلغ را باید بابت بدهی به پیمانکاران پرداخت کنیم.
مدیر عامل آب منطقه ای کرمان به طرح خاموش کردن چاه های آب به همت کشاورزان در این استان اشاره کرد و گفت: در دو سال اخیر با اجرای این طرح حدود 500 میلیون متر مکعب در برداشت منابع زیرزمینی صرفه جویی شد.
وی از نصب 3800 کنتور هوشمند بر روی چاه های اب کشاورزی استان خبر داد و تصریح کرد: با این کار از برداشت 650 تا 700 میلیون متر مکعب برداشت آب اضافه جلوگیری می شود.
مهندس علیزاده همچنین از تدوین طرح جامع آب شرب استان کرمان خبر داد و گفت: طبق آن استان به 4 بخش مرکزی، شمالی ، جنوبی و شرقی تقسیم می شود که برای هر بخش راهکارهای کوتاه مدت و میان مدت در نظر گرفته شده است.
وی اضافه کرد: براساس این طرح برای بخش مرکزی استان برنامه کوتاه مدت خرید چاه های کشاورزی و استفاده برای تامین آب شرب پیش بینی شده است و برای برنامه میان مدت طرح ساخت سد صفارود و انتقال آب آن با سامانه انتقال آب به شهر کرمان دیده شده است و البته طرح بلند مدتی هم به نام طرح انتقال آب حوضه به حوضه و انتقال آب از سایر استانها در نظر گرفته شده است.
مدیر عامل آب منطقه ای کرمان گفت: برای مناطق جنوبی استان شامل 5 شهر طرح خرید تضمینی آب از شیرین کن در بخش شرب و صنعت دیده شده است.
وی افزود: در بخش شرقی استان برای اجرای طرح خط انتقال آب با کمبود اعتبار برای تکمیل آن مواجه هستیم که امیدواریم با اوراق مشارکت آنرا تامین کنیم.
مدیر عامل آب منطقه ای کرمان در باره طرح جامع آب بخش شمالی کرمان که بیش از دو سوم جمعیت کرمان در آن مستقر هستند نیز گفت: شمال کرمان وخیم ترین مکان از نظر منابع آبی استان است به همین دلیل انتقال آب حوضه به حوضه از سرشاخه کارون در نظر گرفته شده که 700 کیلومتر طول خط انتقال است و 270 کیلومتر از این خط در استان قرار دارد.
وی اضافه کرد : برای تکمیل این خط در استان هزار میلیارد و 170 تومان اعتبار نیاز است و 5 هزار میلیارد تومان این طرح نیز باید از طریق فاینانس تامین شود که به دنبال سرمایه گذار خارجی هستیم.
مهندس علیزاده گفت : قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا بخشی از طرح انتقال آب را که در استان قرار دارد ، شروع کرده است اما تکمیل همه طرح 6 تا 7 سال طول می کشد.
وی با تاکید بر اینکه برای تامین آب شهر کرمان 30 هزار لیتر آب بر ثانیه نیاز است که هم اکنون 700 لیتر کسری داریم ، گفت: برای تامین آب در تابستان 96 علاوه بر خرید چاه های کشاورزی حداقل 11 کیلومتر از خط انتقال آب کرمان تا اردیبهشت باید اجرا شود که 30 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
مدیر عامل آب منطقه ای کرمان همچنین از استفاده از فاینانس خارجی در طرحهای انتقال آب استان در آینده خبر داد.
وی دلیل استفاده نکردن از سرمایه گذار در بخش خصوصی را نبود جذابیت برای سرمایه گذاران بخش خصوصی دانست.
مهندس علیزاده گفت: براساس برنامه ریزی برای 20 سال باید کسری مخازن آب استان (بیلان منفی) سالانه 800 میلیون مترمکعب با جلوگیری از برداشت اضافه جبران شود که اجرای این طرح از سال قبل شروع شده است.
وی تاکید کرد : با افت کمیت آب در استان مشکلات کیفیت آب نیز به وجود آمده است.
مدیر عامل آب منطقه ای کرمان با اشاره به اینکه در سال 1320 حدود 67 هزار هکتار زمین زیر کشت در استان داشتیم که در سال 1395 به 800 هزار هکتار رسیده است ، گفت: منابع آبی استان پاسخگوی 400 تا 500 هزار هکتار است و باید حدود 300 هزار هکتار از اراضی زیر کشت کم شود.
وی با اشاره به اینکه ظرفیت مخازن سدهای استان 582 میلیون مترمکعب و هم اکنون 90 درصد آنها پر است ، گفت : در استان کرمان 4 سد ، جیرفت ،سد نساء در بم ، سد تنگویه سیرجان و سد بافت در حال بهره برداری است و 2 سد قدرونی و سد شهیدان امیر تیموری نیز در حال ساخت است.
 
         
 
        
 
         
 
              
 
  
کد خبر: 817
  تاریخ خبر : 1395/12/10
  آخرین به‌روزرسانی : 1395/12/11
 کارشناس روابط عمومی
 1211
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 42
  • بیشترین بازدید همزمان : 438
  • بازدید امروز : 4,467
  • بازدید دیروز : 16,433
  • کل بازدید : 8,254,859
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/09 13:01:26
  • شناسه IP شما : 3.144.87.149

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : کرمان - خیابان پاسداران
  • کدپستی : 7614634641
  • تلفن : 03432224482-4
  • فاکس : 03432220314
  • پست الکترونیکی : info[at]krrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :