|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

دیدار خبرگزاری ایستا با مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمان

صبح امروز دوازدهم تیرماه نشست خیرگزاری ایسنا با مهندس علیزاده مدیرعامل شرکت آب منطقه ای برگزار شد.

خبرگزاری ایسنا در دیداری با مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمان از ایشان در خصوص علت کمبود آب با توجه به بارندگی های اخیر سوال کرد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمان در پاسخ گفت : بیش از 97 درصد از آب شرب استان از منابع آب زیرزمینی که از لحاظ کمی و کیفی دچار مشکل شده است تأمین می شود.

وی افزود : بارندگی های اخیر باعث پرشدن سدهای استان شده است در حال حاضر بخشی از آب شرب سیرجان از سد تنگوئیه، آب شرب بافت و رابر از سد بافت تأمین می شود.

علیزاده ادامه داد : با وجود بارندگی های خوبی که در پایان سال گذشته داشتیم بیش از 12 شهر استان با تنش آبی مواجه هستند متاسفانه در استان اگر منابع آب سطحی نباشند و سدها را ببندیم به دلیل تأخیر در اجرای طرحهای توسعه منابع آب، تأمین آب شرب از آبهای زیرزمینی است که در حال اتمام است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گفت : بارندگی های اخیر تأثیر زیادی در تأمین آبهای سطحی مگر در مناطق کوهستانی نداشته است.

وی اظهار داشت : مرکز استان از لحاظ تنش آبی در وضعیت بحرانی تری قرار دارد با توجه به آماری که تاکنون در دست است حداقل مصرف مرکز استان با نهایت صرفه جویی حدود 2600 لیتر است که 1700 لیتر تأمین میشود 900 لیتر بر ثانیه یعنی حدود یک مترمکعب بر ثانیه کمبود آب شرب داریم.

مهندس علیزاده در پاسخ به سوال خبرگزاری ایسنا که آیا هنوز روستایی در استان وجود دارد که با تانکر آبرسانی شود گفت : بیش از 580 روستا وجود دارد که با کم آبی مواجه هستند و بالغ بر 540 روستا با تانکر و بصورت سیار آبرسانی می شوند.

در خصوص طرح همیاران آب، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اظهار داشت : در طرح همیاران آب که به همت استاندار کرمان و دستگاههای اجرایی مختلف مصوب شد چند نکته قابل ذکر است :

- انسداد چاههای غیرمجاز

- کنترل بهره برداری چاههای مجاز دارای اضافه برداشت

- خاموشی چاههای کشاورزی در برخی از فصول سال با موافقت کشاورزان در شهرستانهای مختلف استان. میزان صرفه جویی در پی انسداد 5800 از 11000 چاه غیرمجاز در سطح استان و جلوگیری از بهره برداری بیش از حد مجاز پروانه حدود 350 میلیون مترمکعب و از خاموشی چاهها 500 میلیون مترمکعب در طول دو سال گذشته از اجرای طرح همیاران آب بوده است.

در خصوص پروژه های انتقال آب، مهندس علیزاده خاطر نشان کرد : اتفاق بسیار خوبی که در دولت یازدهم رخ داده است طرح جامع آب شرب استان کرمان بوده که با همکاری تمامی مسئولین استانی و کشوری طراحی و مصوب شده است. در این طرح استان به چند بخش تقسیم شده است آب شرب 5 شهر جنوب استان (کهنوج، قلعه گنج، فاریاب، رودبار و منوجان) از آب دریای عمان به میران 25 میلیون مترمکعب تأمین خواهد شد شهرستانهای جیرفت و عنبرآباد 29 میلیون مترمکعب تخصیص شرب از سد جیرفت مصوب شده است مشاور انتخاب و مطالعات مرحله اول انجام شده و مطالعات مرحله دوم نیز در حال انجام است آب دریای عمان برای صنعت و شرب 5 شهر جنوبی در نظر گرفته شده که پس از اخذ مجوزهای لازم توسط سرمایه گذار، سرمایه گذاری می شود.

مدیرعامل آب منطقه ای ادامه داد : آب شرب شرق استان که شامل بم و بروات، ریگان و فهرج می شود از سد نساء بم تأمین میشود این طرح دو بخش دارد بخش اول آبرسانی به بم و بروات که تصفیه خانه، ایستگاه پمپاژ و خط انتقال توسط پیمانکار در حال انجام است بخش دوم طرح طراحی شده باید مجوزهای سازمان برنامه و بودجه اخذ شود.

وی افزود : برای آب شرب شمال استان هیچ منبعی در داخل استان نداریم و با توجه به وضعیت منابع آب زیرزمینی، باید انتقال حوزه به حوزه صورت گیرد 180 میلیون مترمکعب از سرشاخه های کارون در استان چهارمحال و بختیاری تخصیص آب شرب با مجوز وزارت نیرو داریم که بخشی از این آب برای مرکز استان و غرب در نظر گرفته شده است بخش اول پروژه 270 کیلومتر لوله گذاری در دو جبهه توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در حال انجام است. بخش دوم باید توسط سرمایه گذار و فاینانس انجام شود.

مهندس علیزاده در مورد آبرسانی به راور و زرند گفت : سد قدرونی برای تأمین آب شرب این دو شهرستان طراحی شده بود که متأسفانه با توجه به حجم کم آب در اثر خشکسالی های پیاپی فقط آب شرب راور تأمین میشود لازم به ذکر است طرح مذکور 95 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است . بافت و بزنجان از سد بافت آبرسانی میشود ارزوئیه مطالعات تأمین آب شرب در مرحله انتخاب مشاور است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همچنین گفت : با توجه به اینکه انتقال حوزه به حوزه حدود 5 سال به طول می انجامد آب شرب مرکز استان در میانمدت باید از سد شهیدان امیرتیموری(صفارود) تأمین شود. 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که شامل سد، تونل، خط لوله، تصفیه خانه که در میانمدت با نهایت صرفه جویی آب شرب کرمان از این محل تأمین میشود.

در پایان مهندس علیزاده در خصوص صرفه جویی در مصرف آب اینگونه گفت : توصیه ما به همشهریان عزیز همان دستور خداوند است که در آیات متعددی بر اهمیت آب و صرفه جویی تأکید دارد و این ارتفاع زیاد چاهها و کیفیت پایین آب از نشانه های وعده خداوند است که اگر قدر این نعمت الهی را ندانید آنرا تبدیل به آب تلخ و شور می کنیم.

وی افزود : همشهریان محترم باید در حد نیاز آب شرب را استفاده نمایند و مصرف بهینه داشته باشند منظور کم مصرف کردن نیست درست مصرف کردن است.

 

 

 

کد خبر: 952
  تاریخ خبر : 1396/04/12
  آخرین به‌روزرسانی : 1396/04/12
 کارشناس روابط عمومی
 1130
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 10
  • بیشترین بازدید همزمان : 438
  • بازدید امروز : 1,865
  • بازدید دیروز :
  • کل بازدید : 8,315,440
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/22 14:00:55
  • شناسه IP شما : 3.139.80.15

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : کرمان - خیابان پاسداران
  • کدپستی : 7614634641
  • تلفن : 03432224482-4
  • فاکس : 03432220314
  • پست الکترونیکی : info[at]krrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :