|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

تشریح وضعیت منابع آبی استان کرمان توسط سرپرست روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کرمان

سینا روزبهانی سرپرست مدیریت روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کرمان در مصاحبه ای رادیویی به تشریح وضعیت منابع آبی استان کرمان و راهکارهای مواجه نشدن با چالش کم آبی در سال جاری پرداخت.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کرمان، در تاریخ 1402/03/16 سینا روزبهانی سرپرست مدیریت روابط عمومی شرکت در مصاحبه ای رادیویی به تشریح وضعیت منابع آبی استان کرمان و راهکارهای مواجه نشدن با چالش کم آبی در سال جاری پرداخت. وی با بیان این که در استان کرمان 4 سد در حال بهره برداری وجود دارد افزود:. مجموع حجم سدهای شهید سلیمانی بافت، جیرفت، تنگوئیه سیرجان و نساء بم بر اساس آخرین هیدروگرافی حدود 569 میلیون مترمکعب است و بر اساس آخرین آمار 199 میلیون مترمکعب، یعنی  تنها حدود 35 درصد از حجم مخازن پر هستند. وی با بیان این که در سال گذشته در همین زمان درصد پرشدگی سدها 52 درصد بود گفت: نسبت به سال گذشته حجم پرشدگی سدها 17 درصد کاهش یافته است و این در حالی است عمده فرصت های بارندگی هم پشت سر گذاشته شده و باید با همین میزان آب ، مصارف را تا پایان سال آبی مدیریت کنیم.

وی در ادامه در خصوص وضعیت بارندگی و میزان ورودی به سدهای استان اظهار داشت: مرجع رسمی اعلام آمار بارندگی سازمان هواشناسی می باشد، ولی بر اساس اطلاعات ایستگاه های هیدرومتری شرکت آب منطقه ای کرمان، میانگین بارندگی بلند مدت استان در یک سال آبی 129 میلی متر است که بر اساس اطلاعات بدست آمده میانگین بارندگی استان تا کنون 91.4 میلی متر است و این در حالی هست که در مدت مشابه سال گذشته میانگین بارندگی 119.9 میلیمتر بوده و بر اساس میانگین بلند مدت باید بارندگی تا این تاریخ 124.2 میلیمتر باشد. وی تصریح کرد: این موضوع بدین معناست که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بارندگی استان 24 درصد و نسبت به میانگین بلند مدت 26.5 درصد کاهش یافته است و از 33 ایستگاه شاخص هیدرومتری فقط بارندگی در 4 ایستگاه نسبت به میانگین بلند مدت مثبت و در 29 ایستگاه باقیمانده میزان بارش ها نسبت به میانگین بلند مدت منفی می باشد.

سرپرست مدیریت روابط عمومی شرکت آب منطقه ای همچنین در خصوص میزان ورودی سدهای استان در سال آبی جاری افزود: میزان ورودی آب به سدها در سال جاری حدود 85.79 میلیون مترمکعب بوده که در سال قبل در همین زمان میزان ورودی 193.57 میلیون مترمکعب بود که مشاهده می کنیم ورودی آب به سدهای ما کمتر از نصف شده است.

وی با توجه به اهمیت بسیار زیاد صرفه جویی در مصرف آب شرب تاکید کرد: منابع آب شرب منحصر به فرد می باشند و باید به این نکته توجه داشت که هر آبی که در بخش کشاورزی استفاده می شود را نمی توان در بخش شرب استفاده کرد و باید آن آب، دارای پارامترهای فیزیکی و شیمیایی و میکروبی خاصی باشد و همچنین از طرف دیگر منابع آب شرب ما و ظرفیت تاسیسات و خطوط انتقال بسیار محدود هستند. برای همین لازم هست که شهروندان در صرفه جویی در مصرف آب شرب بیش از  گذشته تلاش کنند و همکاری لازم را با شرکت آب و فاضلاب داشته باشند.

سینا روزبهانی همچنین در خصوص راهکارهای مواجه نشدن با چالش کم آبیآبی در سال آبی جاری گفت: اولین و مهمترین درخواست از کشاورزان پایین دست سدهای استان این است که به هیچ عنوان اقدام به کشت دوم نکنند. زیرا امکان تامین آب وجود ندارد و این موضوع به سازمان های جهاد کشاورزی و تشکل های کشاورزی هم اعلام شده است. دومین موضوع، توجه بسیار زیاد به صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی است و راهکارهایی مثل استفاده از سیستم های نوین آبیاری و آبیاری تحت فشار و یا کشت گیاهان کم آب بر نیز می تواند منجر به کاهش برداشت آب شود. کشاورزان این موضوع را در نظر داشته باشند که آن ها صاحبان اصلی آب هستند و اگر بحث صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی توسط وزارت نیرو مطرح می شود، به این دلیل است که این منابع پایدار باشند و بتوانند سالیان سال از آن ها استفاده کنند.

وی در ادامه به ضرورت صرفه جویی در مصرف آب شرب اشاره و تاکید کرد: بحث مصارف شرب و بهداشت از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است و یکی از مهم ترین و موثرترین راهکارها ایجاد سایه بان روی کولرهای آبی (و کندانسور کولرهای گازی برای صرفه جویی در مصرف انرژی) است و استفاده از سرشیرهای کاهنده مصرف آب (که به آن ها پرلاتور و درفشان هم گفته می شود) نیز می تواند به کاهش مصرف کمک کند.

سرپرست مدیریت روابط عمومی شرکت آب منطقه ای افزود: در بخش فضای سبز هم از ادارات و دانشگاه ها درخواست داریم که در این موضوع پیشقدم باشند و سعی کنند به عنوان الگو مصارف آب فضای سبز خودشان را مدیریت کنند.

کد خبر: 3745
  تاریخ خبر : 1402/03/17
 عربپور
 334
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 38
  • بیشترین بازدید همزمان : 438
  • بازدید امروز : 5,347
  • بازدید دیروز : 16,433
  • کل بازدید : 8,255,739
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/10 10:53:57
  • شناسه IP شما : 3.139.62.103

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : کرمان - خیابان پاسداران
  • کدپستی : 7614634641
  • تلفن : 03432224482-4
  • فاکس : 03432220314
  • پست الکترونیکی : info[at]krrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :