|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

خطر سیل در کمین مردم استان کرمان

سرپرست روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کرمان در مصاحبه با صدای مرکز کرمان به بررسی وقوع پدیده سیل در استان کرمان پرداخت.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کرمان در تاریخ ۱۴۰۲/۰۳/۲۸ سینا روزبهانی، در خصوص وجود خطر سیل به خبرنگار صدای مرکز کرمان گفت: در استان کرمان بیش از ۴۹۰۰۰ کیلومتر رودخانه و آبراهه و مسیل فصلی وجود دارد و از این میزان حدود ۸۰۰۰ کیلومتر طول رودخانه های عبوری از مناطق مسکونی است که این موضوع باعث می شود که خطرپذیری ما نسبت به سیل بالا برود.

سرپرست روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کرمان در مصاحبه با صدای مرکز کرمان عنوان کرد: اقلیم خشک و نیمه خشکی که در اکثر نقاط استان وجود دارد، باعث شده است در برخی نقاط مردم به امید این که سالهاست بارندگی نشده است و در آینده هم نخواهد شد ، آن قسمت را تصرف کرده ، خانه ساخته و درخت کاشته باشند و این موضوع باعث می شود که بعد از مدت ها که بارندگی شدیدی می شود و پدیده سیل رخ می دهد خسارت های جبران ناپذیری به آنها وارد شود.

ایشان اظهار کرد : در سال های اخیر سیل های مختلفی در استان به وقوع پیوسته که مهمترین آن ها اتفاقا در تابستان بوده اند به عنوان نمونه می توان به سیل مرداد ماه سال ۹۵ در جنوب استان کرمان و سیل مرداد ماه ۱۴۰۱ در رفسنجان اشاره کرد که در برخی از موارد شاهد تلفات مالی و جانی هم بودیم.

وی همچنین در ادامه به بیان مفهوم سیل و چگونگی وقوع آن اشاره نمود و گفت : وقتی در خلال یا پس از یک بارندگی شدید ، مقدار دبی یک رودخانه به سرعت افزایش یافته و درنتیجه آب از بستر عادی خود سر ریز می کند و دشت سیلابی می شود و مناطق اطراف را آب دربر میگیرد به این پدیده سیل می گویند. اگر ما در یک قسمت از پهنه سیلابی یا رودخانه فصلی و مسیل، خانه مسکونی بسازیم یا آن قسمت را تصرف کنیم. این امر موجب می شود که ظرفیت طبیعی آن رودخانه یا پهنه سیلابی کاهش پیدا کند و باعث بروز خسارت شود. در بعضی موارد هم که پوشش گیاهی تخریب شده است و پوشش گیاهی مناسبی نداریم، وقتی باران می بارد آب این سیلاب به سرعت جاری می شود ولی اگر پوشش گیاهی مناسبی داشته باشیم می تواند جلوی باران را گرفته و مقدار زیادی از این باران در خاک نفوذ کند. باید توجه داشته باشیم که سیل هم دقیقا مثل زلزله و خشکسالی و سونامی یک پدیده طبیعی است و باید برای کاهش اثرات خسارات ناشی از آن خود را آماده کنیم و اقدامات لازم را در حین حادثه احتمالی انجام دهیم.

وی در پاسخ اینکه آیا سیل فقط مختص زمستان و پاییز است یا ممکن است در گرمای تابستان هم رخ دهد ؟ اظهار داشت : با توجه به تجربه سالیان گذشته در شهر رفسنجان و سایر نقاط در استان کرمان ، بدترین سیل ها در فصل تابستان رخ داده اند . بارندگی دوره گرم سال بخش جنوبشرق کشور که استان کرمان هم جزئی از این منطقه است، تحت نفوذ سامانه زبانه کم فشار مونسونی هندوستان است که با توجه به گرمای هوا در یک گردش وسیع حجم زیاد ی از رطوبت اقیانوس هند را به منطقه وارد و باعث رگبارهای شد ید می شود. از طرفی ما با پدیده تغییر اقلیم هم روبه رو هستیم که با گرم تر شدن زمین، باعث تغییر در الگوهای جوی و بارشی می شود و باعث بارندگی های بسیار شدیدی در بعضی اوقات می شود. شایان ذکر است که هر یک درجه سانتی گراد افزایش دما موجب می شود که اتمسفر بتواند ۷ درصد رطوبت بیشتر را در خود نگه دارد و این موضوع باعث بارندگی های شدیدتر و در نتیجه افزایش خطر سیل می شود.

سرپرست روابط عمومی آب منطقه ای کرمان در مورد راهکارهای کاهش خسارت های ناشی از سیل و هنگام وقوع سیل عنوان کرد : در حال حاضر با توجه به پیشرفت علم و سامانه های هواشناسی قبل از احتمال وقوع سیل، هشدارهای لازم توسط سازمان هواشناسی صادر میشود و ضروری است که هم استانی های عزیز این هشدارها را جدی بگیرند و در صورت صدور این هشدارها و تشدید فعالیت های بارشی از توقف و تردد در بستر و حاشیه رودخانه ها و مسیل ها جدا خودداری کنند و در این ز مان ها به هیچ عنوان اقدام به چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه ها و نواحی مرتفع ننمایند ، از فعالیت های کوهنوردی خودداری نموده و توصیه های ایمنی را جدی بگیرند. وی افزود: باید توجه داشت ممکن است در بعضی مواقع در جایی که هم استانی ها حضور دارند هوا مناسب باشد و بارانی نبارد اما به دلیل بارندگی در بالادست سیلاب در راه باشد و چون ناگهانی هست مدت زمان بسیار کمی برای جلوگیری از خسارت در اختیار دارند.

روزبهانی در پایان بر لزوم جدی گرفتن هشدارهای سازمان هواشناسی و خطر آفرین بودن برخی از بارندگی های سیل آسا در تابستان تاکید نمود و با گرامیداشت هفته صرفه جویی در مصرف آب از همه هم استانی ها خواست با توجه به وضعیت نامناسب منابع آب زیرزمینی و سطحی در مصرف آب صرفه جویی نموده و همه مردم در این موضوع پیش قدم باشند و بدانند که منابع آب متعلق به خود آن ها بوده و بایستی در حفظ و نگهداری و انتقال آن به نسل های آینده تلاش کنند .

کد خبر: 3750
  تاریخ خبر : 1402/03/28
  آخرین به‌روزرسانی : 1402/03/28
 عربپور
 222
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 38
  • بیشترین بازدید همزمان : 438
  • بازدید امروز : 3,836
  • بازدید دیروز : 16,433
  • کل بازدید : 8,254,228
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/09 13:01:26
  • شناسه IP شما : 3.149.243.32

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : کرمان - خیابان پاسداران
  • کدپستی : 7614634641
  • تلفن : 03432224482-4
  • فاکس : 03432220314
  • پست الکترونیکی : info[at]krrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :