|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

کمک به مناطق تشنه کرمان با صرفه‌جویی در مصرف آب

چند روزی است که کرمان در بحران شدید آب قرار گرفته است، بخشی از استان در قطعی آب و بخشی هم همزمان با کاهش شدید فشار آب در حال صرفه‌جویی اجباری است، لازم است مناطقی که آب دارند بیشتر صرفه‌جویی کرده و مسوولان امر هم در بستن انشعاب‌های غیر مجاز بیشتر دقت کنند.

لزوم صرفه‌جویی در چهار بخش مصرف‌کننده اصلی آب

در همین راستا سینا روزبهانی سرپرست روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از راهکارهای مدیریت و صرفه‌جویی در مصرف آب در بخش‌های مختلف سخن گفت و اظهار داشت: ما چهار بخش مصرف‌کننده اصلی آب در کشور داریم، کشاورزی، شرب و بهداشت، صنعت و خدمات و فضای سبز که در هر بخش راهکارهای متعددی برای صرفه‌جویی در مصرف آب وجود دارد.

وی اضافه کرد: در بخش آب شرب و بهداشتی که مهمترین و استراتژیک بخش مصرف‌کننده آب است، راهکارهای متعددی برای مصرف آب وجود دارد.

روزبهانی با اشاره به اینکه یکی از راهکارها استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف آب در شیرآلات و سردوش‌ها است، ابراز کرد: به عنوان مثال می‌توان استفاده از پرلاتور یا درفشان (که سرشیرهای کاهنده مصرف آب هستند) یا استفاده از شیرهای خودکار و زمان‌دار را نام برد، استفاده از سایه‌بان غیر فلزی برای کولرهای آبی و کندانسور کولرهای گازی هم یکی از راهکارهای بسیار مهم برای صرفه‌جویی در مصرف آب و انرژی است.

وی خاطرنشان کرد: در بخش کشاورزی هم راهکارهایی مثل استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری، استفاده از کشت گلخانه‌ای به جای کشت‌های روباز و استفاده از گیاهان کم‌آب‌بر و در کنار آن، اصلاح الگوی کشت محصولات زراعی و باغی می‌تواند تعیین‌کننده باشد، این موضوعات از مهمترین برنامه‌های دولت سیزدهم هستند.

وی به صرفه‌جویی در بخش صنعت پرداخت و با اشاره به راهکارهایی برای کاهش مصرف آب در این حوزه، گفت: در این بخش راهکاری مثل استفاده از بازچرخانی آب یا استفاده از برج خنک‌کن خشک به جای تر وجود دارد، البته استان کرمان در بخش صنعت کارهای بسیار خوبی برای کاهش مصرف آب انجام داده است، به عنوان مثال در یک نمونه یکی از صنایع برای خنک کردن کک به جای استفاده از آب از گازهای خنثی استفاده کرده است و از حرارت آن برای تولید برق استفاده کرده است که این موضوع علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف‌ آب بحث افزایش بهره وری را هم در پی داشته است.

روزبهانی عنوان کرد: در بخش فضای سبز هم برنامه‌هایی مثل کاشت گیاهان با نیاز آبی کم و منطبق با شرایط آب و هوایی یا اجرای فضای سبز خشک منظر و منظرسازی کم‌آب‌طلب و ممنوعیت کاشت چمن یا استفاده از گونه‌های چمن که نیاز آبی کمی دارند و استفاده از پساب تصفیه شده فاضلاب برای آبیاری فضای سبز از راهکارهای کاهش مصرف آب هستند.

وی صرفه‌جویی در آب شرب را دارای اهمیت فوق‌العاده‌ای خواند و بیان کرد: منابع آب شرب ما یک منابع منحصر به فردی هستند و باید به این نکته توجه داشت که هر آبی که در بخش کشاورزی استفاده می‌شود را نمی‌توان در بخش شرب استفاده کرد و باید آن آب، دارای پارامترهای فیزیکی و شیمیایی و میکروبی خاصی باشد، به عنوان مثال در برخی نقاط استان با آب دارای ای سی (یا همان هدایت الکتریکی) ۹۰۰۰ (میکروموس بر سانتی متر)‌ کشاورزی می‌شود ولی این آب قابل استفاده برای مصرف نیست.

منابع آب شرب، بسیار محدود هستند

وی اضافه کرد: از طرف دیگر باید به این نکته توجه داشت که منابع آب شرب، ظرفیت تاسیسات و خطوط انتقال ما بسیار محدود هستند و برای هر مترمکعب آب هزینه بسیار زیادی شده است، برای همین لازم است شهروندان با صرفه‌جویی در مصرف آب شرب، همکاری لازم را با شرکت آب‌وفاضلاب داشته باشند.

عدم صرفه‌جویی در مصرف آب ما را وارد چالش‌های بزرگتر می‌کند

 روزبهانی با تاکید بر اینکه عدم صرفه‌جویی در مصرف آب ما را وارد چالش‌های بزرگتر می‌کند، گفت: بی‌توجهی در صرفه‌جویی ما را به سمت مواردی مانند افت کمی و کیفی منابع آب، محدودیت در تامین آب شرب، امنیت غذایی، مهاجرت و غیره می‌برد.

 وی فرونشست را مهمترین عامل عدم صرفه‌جویی در مصرف و برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی دانست و بیان داشت: سفره‌های آبی که طی چندین هزار سال تشکیل شده‌اند خالی می‌شوند و در صورت عدم احیاء سفره بعد از مدتی زمین نشست می‌کند و این موضوع، هم سبب از بین رفتن آبخوان می‌شود و هم ممکن است موجب خسارت دیدن تاسیساتی مثل راه‌آهن، خطوط انتقال برق و جاده‌ها شود، اگر این موضوع در مناطق مسکونی اتفاق بیافتد نیز برای ساختمان‌های مسکونی خطرآفرین است.

وی به تشریح آخرین وضعیت منابع آبی استان کرمان پرداخت و با تاکید بر اینکه نسبت به میانگین مشابه سال گذشته ۲۵ درصد کاهش بارندگی داشته‌ایم، گفت: در سال جاری و بر اساس داده‌های مربوط به ایستگاه‌های شرکت آب منطقه‌ای، میزان بارندگی استان تاکنون، ۹۳.۶ میلیمتر است که نسبت به میانگین مشابه بلندت مدت که ۱۲۴.۷ میلیمتر است، ۲۵ درصد کاهش یافته است، پس ما در سال جاری ورودی خوبی به منابع آب زیرزمینی و سطحی نداشته‌ایم.

کاهش ۱۷ درصدی آب در سدهای استان

وی اضافه کرد: از طرف دیگر وضعیت سدهای استان هم اصلا مناسب و خوشایند نیست، در حال حاضر سدهای استان فقط ۳۴ درصد (۱۹۶.۱ میلیون مترمکعب) آب دارند که نسبت به سال گذشته ۱۷ درصد کاهش دارند.

روزبهانی ادامه داد: به عنوان مثال سد سیرجان در حال حاضر کمترین میزان و درصد آب را دارد و فقط ۱۶ درصد (۶.۵ میلیون مترمکعب) آب دارد، بنابراین خطر مواجه شدن با چالش آب بسیار جدی است، از کشاورزان، صنعتگران و کلیه مردم درخواست می‌کنم که در مصرف‌ آب تا حد امکان صرفه‌جویی کنند تا بتوانیم به خوبی این سال سخت را از نظر آبی پشت سر بگذاریم.

به گزارش فارس، بخشی از استان در قطعی آب و بخشی هم همزمان با کاهش شدید فشار آب در حال صرفه‌جویی اجباری است، امیدواریم مناطقی که آب دارند بیشتر صرفه‌جویی کرده و مسوولان امر هم در بستن انشعاب‌های غیر مجاز بیشتر دقت کنند.

کد خبر: 3754
  تاریخ خبر : 1402/04/05
 عربپور
 288
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 32
  • بیشترین بازدید همزمان : 438
  • بازدید امروز : 3,586
  • بازدید دیروز :
  • کل بازدید : 8,270,599
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/13 09:23:24
  • شناسه IP شما : 18.118.1.232

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : کرمان - خیابان پاسداران
  • کدپستی : 7614634641
  • تلفن : 03432224482-4
  • فاکس : 03432220314
  • پست الکترونیکی : info[at]krrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :