|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کرمان در همایش ملی آبیاری و کاهش تبخیر عنوان کرد:

پیگیری اجرای طرح جامع تامین آب در استان کرمان

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمان گفت: تامین آب شرب و بهداشت در استان کرمان که میانگین بلند مدت بارندگی آن حدود نصف میانگین بارندگی بلند مدت کشور است، همواره یکی از دغدغه های وزارت نیرو بوده است و در همین راستا طرح جامع تامین آب شرب در استان به منظور استفاده از آب های سطحی و آب دریا پیگیری می شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای کرمان علی رشیدی مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت آب منطقه ای کرمان در همایش ملی آبیاری و کاهش تبخیر که در دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار شد، گفت: بر اساس سند سازگاری با کم آبی برداشت آب در استان کرمان در بخش زیرزمینی 6290 میلیون مترمکعب و در بخش آب سطحی 619 میلیون مترمکعب می باشد که با توجه به درصد پایین منابع آب سطحی در استان کرمان ضروری است تا از این منابع برای بخش شرب که مهمترین بخش مصرف کننده آب است، استفاده کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اظهار داشت: در سال های اخیر طرح جامع تامین آب شرب استان توسط شرکت آب منطقه ای کرمان تدوین شده است که در این طرح برای کلیه مناطق استان طرح های تامین آب شرب پیش بینی شده و متناسب با این طرح ها پروژه های بزرگی برای آبرسانی به مردم تعریف گردیده است و با توجه به وضعیت منابع آب زیرزمینی، تامین آب شرب اکثر مناطق استان به سمت تامین از محل منابع آب سطحی و آب دریا تعریف شده است.

علی رشیدی در ادامه گفت: یکی از مهمترین پروژه ها طرح اضطراری تامین آب کوتاه مدت شهرهای کرمان و رفسنجان از سامانه انتقال آب از خلیج فارس به صنایع جنوب شرق کشور در قالب طرح آبرسانی به شهرهای شمالی استان کرمان است که با توجه به محدودیت جدی تامین آب شرب و بهداشت در شهرهای کرمان و رفسنجان با ابتکار شرکت آب منطقه ای کرمان آغاز گردیده است. وی تصریح کرد: تامین آب شهرستان های زرند و انار از محل انتقال آب از دریا نیز در دست مطالعه است.

مهندس رشیدی در مورد استفاده از آب دریا گفت: آب دریا یک آب بسیار گران است و نیازمند زیرساخت های فراوان شیرین سازی آب دریا، ایستگاه های پمپاژ متعدد و خطوط لوله طولانی است، ولی در شرایط فعلی برای رفع نیاز آب شرب شهرهای بحرانی راه پایدار دیگری وجود ندارد. وی افزود: نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشت این است که آب دریا، متاثر از خشکسالی نمی شود و میزان آن در سال های مختلف کم و زیاد نمی شود و می تواند یک منبع پایدار و بدون تنش های اجتماعی برای تامین آب شرب باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمان ادامه داد: افتتاح فاز اول پروژه ملی بزرگ تصفیه خانه و آبرسانی به شهرهای بم و بروات در تیر ماه سال جاری پس از 12 سال با کار جهادی با حضور ریاست جمهور و وزیر نیرو نشان از توجه ویژه دولت سیزدهم به حل مشکل آب در استان کرمان دارد و با اجرای این پروژه فشار بر منابع آب زیرزمینی در شهرستان های شرقی کاهش می یابد و به جای استفاده از چاه ها، آب آشامیدنی مردم شرق استان از آب با کیفیت سد نسا تامین خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تکمیل مطالعات آبرسانی به سایر شهرستان های شرقی به زودی عملیات اجرایی آبرسانی به این شهرستان ها نیز آغاز خواهد شد.

علی رشیدی اظهار داشت: یکی از دیگر از پروژه های تامین آب شرب و بهداشت از منابع آب سطحی به منظور کاهش تبخیر، پروژه آبرسانی به شهرهای جیرفت و عنبرآباد از سد جیرفت است که با توجه به وضعیت کیفی و کمی آب این دو شهر در انتهای سال 1401 با حضور وزیر محترم نیرو آغاز شده است. وی افزود: این پروژه در صورت تامین اعتبار مناسب تا پایان دولت سیزدهم افتتاح خواهد شد.

رشیدی با تاکید بر اهمیت تامین آب شرب شهر کرمان گفت: به منظور تامین آب شرب شهر کرمان از جنوب غرب استان نیز تصفیه خانه بزرگ شهر کرمان با ظرفیت 3000 لیتر بر ثانیه پیش بینی شده و در حال احداث است و در یک سال گذشته با توجه ویژه دولت سیزدهم به این طرح، پیشرفت فیزیکی آن از 70 درصد به 93 درصد رسیده است و در آینده نزدیک آماده بهره برداری خواهد بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمان با اشاره به این که جهت تامین آب شرب و بهداشت شهرستان های جنوبی استان کرمان نیز راه حلی به جز انتقال آب از دریا متصور نیست، گفت: به منظور تامین آب شرب شهرستان های جنوبی استان، پروژه بزرگ طرح شیرین سازی و انتقال آب دریای عمان به استان کرمان با هدف شیرین سازی 151.5 میلیون مترمکعب جهت مصارف شرب و صنعت تعریف شده است که در این طرح 126.5 میلیون مترمکعب جهت تامین نیاز آبی صنعت استان کرمان و 25 میلیون مترمکعب نیز جهت مصارف شرب و بهداشت شهرستان های جنوبی استان در نظر گرفته شده است. وی افزود: این طرح در حال حاضر در مرحله انتخاب سرمایه گذار و ارزیابی های فنی و مالی است و پس از تصویب نهایی، مطالعات تکمیلی و اجرای آن آغاز خواهد شد.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمان در پایان با تاکید بر اهمیت برگزاری همایش های علمی در خصوص آب گفت: شرکت آب منطقه ای کرمان همواره به بحث تحقیقات توجه ویژه داشته است و در حال حاضر 15 طرح تحقیقاتی با ارزش ریالی 21515 میلیون ریال توسط دفتر تحقیقات، برنامه ریزی و بررسی های اقتصادی این شرکت با همکاری دانشگاه ها در دست اجرا است. وی افزود: در شرکت آب منطقه ای سعی شده است با ارتباط دوسویه بین صنعت آب و دانشگاه به مشکلات نگاه متعصبانه نشود و با ایجاد شبکه ای از نخبگان در داخل و خارج شرکت مسائل و مشکالت بخش آب استان احصا و از طریق پژوهش حل و فصل شود. 

کد خبر: 3793
  تاریخ خبر : 1402/07/19
 مهران ملامحمدی
 413
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 26
  • بیشترین بازدید همزمان : 438
  • بازدید امروز : 5,397
  • بازدید دیروز : 5,447
  • کل بازدید : 8,239,356
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/09 12:18:23
  • شناسه IP شما : 13.59.218.147

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : کرمان - خیابان پاسداران
  • کدپستی : 7614634641
  • تلفن : 03432224482-4
  • فاکس : 03432220314
  • پست الکترونیکی : info[at]krrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :